Söndagspyssel i köket

Vi hade en långsam söndag hemma, så jag passade på att ägna mig åt kökspyssel som inte behöver så stor insats men tar tid. Här kan ni se (well, inte heller denna bild är väl suverän) resultatet:


Burken längst ner till höger är fylld med äppelchips (gå in här och sök på äppelchips). Jag använde fyra ganska små äpplen som, tunnt skivade, fyllde ungefär två plåtar i ugnen (körde dem samtidigt, men bytte plats ibland). Det roliga med de här äpplena var att jag hittade dem på närmaste hemköp under rubriken "endast i denna butik, äpplen odlade i Solna, garanterat obesprutade" - då kan vi snacka närproducerat - trevligt. Chipsen blev över förväntan goda, äpplena var lite syrliga och det finns kvar. Även de som fått smaka, E & A verkade tycka om dem.

Flaskorna och tillbringaren är fyllda med hemgjord nyponsoppa. Inte särskilt svårt, men det tar tid eftersom skalen ska ligga i blöt ganska många timmar först. Hittar inget recept på producentens hemsida, så jag skriver av påsen:

Nyponsoppa
2 dl nypon
5 dl vatten
1 msk honung (jag använder vanligt strösocker och lite mer än 1 msk, smaksak)
Till redning:
5 dl vatten
1 msk potatismjöl

Rensa, skölj och blötlätt nyponen i 4-5 timmar i vatten. Koka dem i 2-3 minuter i blötläggningsvattnet. Passera eller mixa. (jag kör först med mixerstaven och passerar det sedan genom en sil, funkar bra!) Koka upp vattnet till redningen. Blanda potatismjölet med lite kallt vatten och vispa ner i det kokande. Ge det ett kort uppkok och vispa sedan ner nyponmoset och smaka av med honung/socker. [källa: risentas påse med nyponskal]

I söndags blev det en dubbel sats. Flaskorna är stoppade i frysen för att kunna tas fram när andan faller på. Det är trevligt med lite höststämning i köket och det tycker jag både nypon och äpplen ger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0