Diverse mattips

Tre månader av i princip icke-bloggande innebär ju tyvärr att en hel del goda saker har gått bloggen förbi. Jag gör ett försök på en catch-up på några specifika jag kommer ihåg.

En trevlig onsdags(?)kväll i höstas var J&H här på middag (Grattis till nya lägenheten förresten!). Himla trevligt att få tid att prata med J igen, en av de sakerna jag verkligen saknar från året på kåren, och roligt att få lära känna H litegrann! Vi fick fin choklad från Robert E, pralinen med saltlakrits var en riktig smaksensation tyckte både E och jag. Middagen då. Det var vegetariskt som gällde så det blev ett recept som vi provat ett par gånger förut och verkligen uppskattar. Lite av en retro-efterrätt även den kvällen, hemgjord chokladpudding efter recept ur den så lätt bortglömda Vår kokbok.

Första advent var vi med E:s familj på julbord på Kastellet i Vaxholm. Ett riktigt gott och fint julbord, och det var dessutom mysigt att åka båt dit och hem. Innan julbordet hade vi lite fika för allihop hemma hos oss. Vi serverade saffranssnurror med feta och pesto och fäbodknäcke (en riktig favorit!) med hemgjord färskost och kycklingleverpastej.

Goda vegorätter äter vi gärna och jag trivs med tanken att det är bra både för oss och för miljön. I ett nummer av ICA:s tidning Buffé i höstas fanns ett recept på en krämig daal som vi verkligen gillade båda två. Det bygger ju dock på att man inte har den där anti-koriander-genen... Jag hade i frusen bladspenat istället för färsk eftersom det fanns hemma. Försökte mig också på att göra naan-bröd till, men det blev bara sådär så ingen receptlänk till det receptet.

För en vecka sedan var min faster & farbror samt mina föräldrar här på lunch. Vi ville bjuda på något vintrigt och föll för en gammal dn-favorit Köttbullar i röd currysås. Enkelt, lite annorlunda och gott. Samma helg fick jag för mig att jag skulle göra något roligt av renskaven i frysen. Hittade det här receptet på tasteline och det piffiga var att vi hade allt utom paprika hemma (iofs ingen salladslök heller, men den hoppade vi helt enkelt över). Väldigt gott blev det, men var ingen vidare matlåderätt. Den var liksom bättre innan alla smaker hade blandat ihop sig.

Vidare på temat vintermat bjöd vi igår svågern och hans familj på klassisk köttfärslimpa lagad tillsammans med potatis och morötter i ugnen, recept ur Vår kokbok. Till efterrätt blev det marängswiss. Alldeles utmärkt gott det med. Gårdagens lunch, fransk löksoppa ur samma bok, värmde bra i magen innan vi gav oss ner till Råstasjön för en skridskotur. Misstänker dock att våra gula lökar var för gröna för att soppan skulle kunna få den där gyllengula färgen den har i mitt huvud. Gott var det hur som helst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0