Höstmat

Det är mycket rotsaker och kål nu. Väldigt mycket, men vi gillar det båda två så vi klagar inte.

De senaste ekolådorna har bjudit på himla fin grönkål. Grönkålsfantasin är dock inte så bra, tips emottages tacksamt. Båda gångerna har det därför slutat med en enkel, men väldigt god soppa. Jag har börjat med att fräsa en hackade gul lök och under tiden sköljt och repat grönkålen. Därefter har jag fyllt på med den, vatten och buljong (jag kör ett himla gott lantbuljongpulver för tillfället) och låtit det koka ganska länge (15-20 min), man får prova lite när kålen verkar klar. Därefter har soppan fått gå en match mot stavmixern, fått lite grädde, en mjöl-smörkula och ett sista uppkok. Fantastiskt enkelt och gott!

I helgen, när jag jobbade, stod E för matlagningen. Lördagen bjöd på kålpudding. En blandning av det här receptet och hur han tycker att kålpudding ska vara. Vi åt med den hemkokta lingonsylten, och eftersom det gjordes på ett kilo köttfärs blev det ett antal portioner att ha som matlåda i veckan och frysa och äta senare. I söndags blev det en något modifierad variant på rotfruktstårtan i senaste arla-foldern. Vi åt med lite skinka till, utmärkt gott. Eftersom E är bättre på att tänka efter före än jag behövde vi bara göra rent en plåt, inte hela ugnen efter den läckande springformen...

I måndags var D här och spelade spel med E. Jag lagade mat. Det blev borstj, vi har fortfarande en del rödbetor kvar av de vi fick från E:s föräldrar i september. Vi gillade alla tre soppan, ett trevligt recept! Som tillbehör åt vi smördegsstänger med ost och sesamfrö. Smördegsskivorna hade bott i vår frys lite för länge (sen nyår?), men klarade sig bra. Hushållsosten som jag köpte i allmän upprördhet över vad dyr all inte så fet ost är hade vi tröttnat på sen länge och den hade sett bättre dagar så jag hackade den i matberedaren och toppade det hela med sesamfrön för lite mer smak. Matberedaren är ju bästa vän när det gäller att laga rotsaksmat, I like! Efter soppan åt vi fruktsallad, en bra lösning när frukten också haft bättre dagar men fortfarande är helt okej. Fruktsalladen toppades med rostad kokos, inte dumt det heller.

Igårkväll var m&p här på en förtidig farsdags-middag. Jag tänkte rotsaker och pappamat så det slutade med att vi bjöd på rotmos och köttkorv och diverse senap. Utmärkt gott och p var mycket riktigt nöjd. Till efterrätt blev det vaniljglass med varm hjortronsylt, då tror jag E var mest nöjd. Rotmoset gjorde vi enligt recept ur vår kokbok, inget krångligare.

Kylen är dock fortfarand halvfull med diverse rotsaker och vitkål. Några tips?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0