Hösthelg

Vi åkte med m&p till landet i fredags, skönt med en lugn helg och dessutom väldigt fin tidig hösthelg. Det blev en ordentlig samppromenad igår förmiddag. Mycket kantareller, trattisar och gul trumpetsvamp blev det och några enstaka andra svampar också. Trattkantarellerna och trumetsvamparna ligger kvar och torkar på landet, kantarellerna har vi ätit upp som crêpe nu ikväll och en del blir förvälld blandsvamp till frysen.

Efter svampturen var det då premiärdags för min del. Surströmming. E har väl smakat någon gång, m&p har i min värld "alltid" ätit det någon gång om året såhär på hösten, men då brukade systeryster och jag sitta inne och äta tillbehören + köttbullar, gott luktar det ju nämligen inte. Nu hade jag dock bestämt mig för att det faktiskt inte dög att inte ha smakat, så det blev dags att prova på riktigt. Det gick över förväntan, lite saltare än vad jag hade trott - men inget av lukten kändes igen i smaken. Med mandelpotatis, rödlök, smör och tunnbröd (& gräddfil) blev det helt okej - kanske inte gott, men ändå fullt ätligt. Gräddfilen är dock omdisskuterad, det tyckte inte föräldrarna att man skulle ha, men gick med på det ändå...

Idag blev det lingonplockning. Så otroligt mycket lingon fanns det. Med bärplockaren (denna fantastiska uppfinning!) fick jag ihop 5 liter på mindre än en timme och sen hjälpte E till så vi fyllde hinken en gång till. Rensningen hann vi också med (svampen blev rensad redan igår) så när vi kom hem blev det bara att hälla upp  lingonen i långpannan och på en bricka för lite ytterligare mognad. Sen måste vi se om vi kan få tag på en syltkastrull vi kan låna av någon och vaska lite i glasburksförrådet... Det mesta blir nog vanlig sylt, men en del hamnar nog direkt i frysen för rårörd sylt och kanske för att serveras med tjinuskiisås i vinter.

Nu återstår bara att leta efter fler fästingar, fem har jag plockat hittills...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0