Veckomatlista vecka 2 2010

Wienerkorv och potatismos
Precis vad det låter som. Kokt korv och potatismos, inte fy skam på något sätt!

Fiskgratäng
En av rätterna jag aldrig lagat förut och sprits fick jag i julklapp av mormor så nu skulle det även kunna bli spritsat mos. Kombinerade ihop några recept ur en av husbiblarna; Annas mat. Tinade torskfiléer ugnsbakades med lite vin till nästan klara. Runt dem spritsades en krans med potatismos (vi gjorde extra mycket till korven, blandade det med lite extra mjölk, kryddor och ett ägg innan gratängtillverkningen) och sedemera även små toppar och alltihop täcktes av en vitvinssås med hummerfond i och lite ost. Utmärkt gott blev det och väldans kul att spritsa potatismos var det också!

Korngryn och fläsk
Det här är nog det första E tänker på när han ser skinspad. Alltså var det sparat trots att ingen av oss gillar dopp i grytan. Korngrynen kokas som en risotto där man spär med skinkspad (vi fick komplettera med buljong) allteftersom, en hackad lök eller två ska också få följa med och på slutet (efter en ganska lång stunds rörande) så ska man smaka av lite sirap. Till denna (gröt-)anrättning serveras stekt fläsk och lingonsylt. Alldeles utmärkt gott tycker jag även om jag inte är riktigt lika lyrisk som kocken. Tre uppsättningar till har vi i frysen

Pasta m sås
Veckans pastamåltid blev med en tomatsås som är svärmors recept ursprungligen. Det är mellangrädde, chilisås, torkade basilika & citron och sen ska det redas av lite och toppas med stekt bacon. Receptet finns inte i närheten just nu, men det är gott så det kan säkert dyka upp någon annan gång.

Söndagsstek m tillbehör
Mina föräldrar kom på besök och det blev en rostbiff/nötstek (vi var inte riktigt säkra på vilken vi gjorde), med sås, potatis och haricot verts. Gott, även om det kanske framförallt var efterrätten som var min favorit; marängswiss på hemgjorda maränger:-).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0