Julklappspåse large

Ett extra ljus i mörkret den här gråhösten har varit pocket&prassel-paketen, både att skicka och att få. Nu ordnar En bok om dagen även ett julklappsbyte. Jag har fått mersmakt så det är klart att jag hänger på. För att göra det lite lättare för min hemliga bokvän ska jag svara på ett gäng frågor och de kommer här, båda formulären i samma! En del information finns förstås i mina svar och de paket jag fick under hösten och under rubriken "bokhyllan" hittar man det jag läst på sistone och det som fanns i hyllan i början på hösten. En uppdaterad hylla kommer så fort tid finns!

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? / * Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Jag är allätare, men läser helst inte SF, fantasy eller deckare. Sen har jag svårt för böcker där huvudpersonen är allt för pinsam/ljuger för mycket. Alla möjliga romaner men även biografier, trevliga faktaböcker, men helst inte alltför tungrott då jag läser mycket i skolan också. Jag gillar vardags-sverige-skildringar såsom svinalängorna och underdog, senast läste jag Karlstads zoologiska och den tyckte jag mkt om. Men som sagt det mest som är någorlunda verkligt brukar fungera. Letar efter något som kan kännas som en generations-roman för oss tidiga 80-talister, men det verkar som jag får vänta några år till...

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Astrid Lindgren förstås, men inte särskilt aktivt just nu och inga böcker jag önskar. Annars t.ex. Johanna Nilsson, men där tror jag att jag har/har läst allt. Anna Gavalda, men där har jag och har läst allt som finns i pocket.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
På engelska, men hellre på svenska. Franska på barnboksnivå...

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Nej, jag somnar bara...

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?

Nej, men om du skulle snubbla på "Konsten att vara Ela" av Johanna Nilsson så är min på villovägar och eftersom det är en absolut favorit så skulle jag gärna ha den...

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Står om det i inledningen här ovan.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Bildning, romantik och nya erfarenheter i största allmänhet. Äventyr är för läskigt (även om Robinson Cruse var en av mina absoluter under uppväxten, men den är väl inte så läskig?) och hjärngymnastik för jobbigt när jag läser för avslappning. Jag uppskattar om jag någorlunda kan identifiera mig med huvudpersonen vilket ofta gör att det är flickor/kvinnor mellan 10-40. Inte så nog alltså...

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Om det finns en bra bok i någon av genrerna som jag "bannlyste" ovan som verkar stämma in på mig i övrigt så skulle det vara intressant. Annars så skulle jag gärna läsa något mer (har läst Mandelkärnan) av Ingrid Alfvén, men i grunden så uppskattar jag allra mest att bli överraskad.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Utöver det som nämnt ovan så skulle jag bli riktigt glad om jag fick "Kan du säga schibboulet?" av Marjaneh Bakhtiari, gillade verkligen hennes första bok.

* Vad gör du helst på fritiden?

Hänger med sambon E, vänner och familj. Slösurfar, tränar och lagar mat. Skulle vilja vara bättre på att komma ut i naturen, gammal scout som jag är...

* Samlar du på något?

Nej. Jag är alldeles för dålig på att hålla ordning för att kunna ha några samlingar. Bokmärken och lejon var det dock under uppväxten...

* Favoritfärg?

Egentligen rosa och lila. Fast inte inredning (även om jag hade nästan uteslutande rosa saker i mitt badrum i första egna lägenheten), där smäller nog blått och rött högre.

* Teve-serier som du uppskattar?

Tittar extremt lite på tv, ser i stort sett bara några enstaka nyhetssändningar och en massa sport. Det är liksom OS som ger valuta för pengarna för tv-licensen. Tre kronor följde jag när det gick (vi pratar ~15 år sen) och en massa andra eftermiddagssåpor på 90-talet... Skärgårdsdoktorn och Solbacken avd E, men det är kanske mer 2000-tal?

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Ah. Ännu svårare. Jag är den som somnar mitt i filmerna. Men lite som böckerna, gärna svenskt och gärna inte läskigt.

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Te, det mesta är gott nuförtiden. Gärna löste.

* Vilket slags godis tycker du bäst om?
Choklad. Fast (tyvärr!) slinker det mesta ned. Jag tycker inte om cola-smakande saker...

* Stjärntecken?
Lejon, men tycker de är coolare som djur än som stjärntecken.

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Nej. Jag avskyr inte och tror min bokvän om att kunna hitta på något bra.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?
Användbara fina saker eller något ovanligt till matlagning/köket (eller vänta det är ju användbart...)...

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Nopp.

Kommentarer
Postat av: Hemlige bokvännen

Hej hej! / din hemlige bokvän

2009-12-01 @ 10:26:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0