Läst på sistone...

Kristendom för ateister, Olle Carlsson
Att boken är skriven av min gamla konfirmationspräst var väl kanske huvudanledningen till att jag letade rätt på boken i affären efter en lunch med gamla konfkompisen C i sommras. Massor med intressanta aspekter och helt klart tänkvärt. Tror egentligen att den passar bättre för folk som mig som är lite hobbykristna, åtminstone med i Svenska Kyrkan, än för ateister i allmänhet - hur som helst bör man nog vara ganska öppen i sinnet för att uppskatta den. Lite långsamt som jag tycker att böcker ofta kan bli emellanåt då de inte är skönlitterära, men ändå bra. Fast jag är mer nyfiken på hans senaste, Mitt himla liv.

Vänninan, Eva Franchell
Eva Franchell, vänninan som var med Anna Lind den där dagen på NK då hon blev mördad skriver om sina upplevelser från politiken. Allt sedan den dag hon först började jobba med Anna i början av 90-talet tills tiden efter mordet. Intressant och välskrivet tycker jag, kanske inte så mycket för bilden av Anna (en person som jag tycker är väldigt intressant och absolut ska läsa mer om) som för en innifrån-bild av toppen inom socialdemokratin under nästan femton års tid. Jag tror att man ska tycka att politik är lite intressant och kanske också vara beredd att lägga bort sina egna politiska åsikter under läsandet för att de inte ska störa för mycket. Läsvärt och intressant om svensk nutidhistoria!

Sonat till Miriam, Linda Olsson
Jag tycket väldigt mycket om hennes förra bok och gillar skrivsättet i den här också, men på något sätt är den ändå inte lika bra. Jag tror att jag tycker historien är lite för eländig (friend of happy-endings, inte jag heller!?), samtidigt som jag har mycket svårt att släppa den och samtidigt som den överraskar mig många gånger. Helt klart läsvärt, men jag hade gärna sett den lite, lite gladare tror jag är en bra sammanfattning.

Tille-Lille, Therese Vesterlund
Boken jag fick från den hemliga bokvännen i det första paketet är till största del i dagboksform. En dagbok skriven av mamma Therese under Tilles sista månader i livet, ett liv som till största del präglades av en dödlig variant av sjukdommen EB. Mitt i allt det skildrar Therese massor med kärlek, glädje och allt med en nypa humor. Tilles fall fick stor uppmärksamhet i kvällstidningarna och på nätet, men jag följde inte familjen då. Jag uppskattar ofta, av någon rätt outgrundlig anledning, att läsa om sånt här och det gäller även den här boken!

Aldrig som hon, Lotta Thorsén
Snubblade över den på bokus för några veckor sedan, det kändes som en bok för mig och det var det också. Boken, som har undertiteln En berättelse om att växa upp i skuggan av en mor, handlar om Esters barndom och dess koppling till hennes psykiska besvär som vuxen. Jag lider med Ester, blir upprörd på hennes mamma och uppskattar läsningen. Det är så mycket som man trodde inte fanns i Sverige så sent som på 60- och 70-talen och det berör, även om det är en roman. Klarar man av eländiga, lortiga men väldigt gripande och intressanta böcker är det här absolut ett tips.

Vi som hade alla rätt, Kristina Thulin & Jenny Östergren
N lånade mig boken, tror att det varit med motivet att L gillat den vilket brukar vara en ganska god anledning att tro att den ska passa även mig. Och ja, det är helt klart en bok som fångar mig på något sätt - en bladvändare. Berättelsen ger en inblick i medievärlden, en värld som jag vet väldigt lite om. Dock har den det där lilla problemet med huvudperson(er) som inte riktigt uppför sig. Det där som jag tycker är väldigt svårt när de liksom blir pinsamma (jmf. framförallt Haags Underbar och älskad av alla) och kanske även ljuger lite för mycket för min smak. Så jag är kluven, på något sätt är det ju bra och välskrivet eftersom jag har svårt att lägga ifrån mig boken, men samtidigt är jag inte sådär överdrivet förtjust ändå. Klurigt...

Troligen på gång: (det vet jag liksom aldrig förrän jag verkligen börjat läsa, men de finns iaf hemma)
Anteckningar från en liten fiat, Zbigniew Kuklarz
I trygghetsnarkomanernas land, David Eberhard

Vi får väl se hur mycket läst det blir framöver, gissar att det allra mest blir kursboken Vår tids psykologi, inte så dumt det heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0