Ännu en soppa!

Kom på att det hösten nog får mig lite extra mycket på sopphumör. Kan ju alltid försöka skylla på det ;-)
Dagens lunch utgår från en gammal favorit, en röd linssoppa som Anna Bergenström komponerat från början. Jag har lagat den mycket, inte minst de första åren när jag hade flyttat hemifrån. Dock tillhör den inte E:s favoriter varför den nu lever sitt liv lite i skymundan. Som de flesta soppor går den utmärkt att variera. Idag tog jag det här:



Röd linssoppa (1 stor portion)

1 dl röd linser (torra)
1 charlottenlök (eller 1/4 gul lök)
1 potatis
4-5 dl vatten
1 buljongtärning
1 klick tomatpuré
lite paprikapulver
lite timjan
lite svartpeppar

Till servering: Citron att pressa över och en halv hackad tomat att blanda i.

Gör så här: Skölj linserna. Hacka löken och fräs den i oljan i en kastrull. Skala och tärna potatisen. Pudra lite paprikapulver över löken och tillsätt därefter övriga ingredienser. Låt koka upp och koka sen på svag värme under lock tills allt är mosigt, kanske 10-15 minuter. Smaka av. Servera med en hög hackad tomat (gärna utan kärnor) som topping och pressa lite citron över alltihop (viktigt gör mycket för smaken!). En smörgås till och du håller dig mätt länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0