Prinsesstårta

Jag ska på födelsedagskalas ikväll, E&F fyller 22. Det ryktas om att en av mina absoluta favoriter, prinsesstårtan, kommer att serveras. När jag var liten (läs 4-5 år) ville jag ha prinsesstårta när jag fyllde år (E&F vill tydligen det fortfarande, inte mig emot ;-)). Det konstiga var att jag inte tyckte om grädde och inte var särskilt förtjust i sockerkaka, men prinsesstårta skulle det vara ändå. På något sätt vägde marsipanen och möjligen vaniljkrämen upp det hela.

När vi är på familjens landställe sker det då och då en liten tur till Norrtälje ett par mil bort. När jag var liten var besöken på landet mer frekventa (de flesta helger) och således även Norrtäljeturerna. När man är i Norrtälje ska man fika på Tösses. Detta konditori ligger i ett rosa hus på Sjötullsgatan.

När jag vuxit ifrån att det bäst med att vara där var att man kunde kasta bitar av sin fralla till fåglarna (jag tror att de köpte både kanelbulle och fralla till mig då) så blev prinsessbakelsen tillsammans med marsipanpolarn dammsugarn (punchrullen) en riktig favorit. Var man där tidigt på förmiddagen var det nämligen inte säkert att man fick en bakelse, då blev dammsugarn ett bra substitut. Riktigt lika galen som den här killen har jag dock aldrig blivit i dem, även om de fortfarande är en favorit.

Tösses fick viss konkurens när En liten smula öppnade och dessutom fick pris. Den gången jag var där var det visserligen fantastiskt goda bakverk, men man fick vänta länge och det var inte billigt alls. Efter några besök har familjen helt enkelt återgått till Tösses för lördagsfikat. Vi trivs med det klassiska konditoriet utan krusiduller!

Kommentarer
Postat av: Anna

Det ser ut att bli mycket soppa faktiskt. Men jag älskar soppor av alla de slag så jag skall inte klaga. Du inspirerar vännen!! Skall prova att piffa upp mina nudelmiddagar i fortsättningen.



Skriver hemtenta för tillfället...eller borde göra det rättare sagt. Har ingen lust. Men men.



kramar i massor. Längtar tills ni kommer ner.

2008-10-10 @ 09:48:25
URL: http://myrananna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0