Skördeglädje

Vi njuter för fullt av små söta tomater från odlingen i köksfönstret. Den fick aldrig flytta ut när sommarvärmen kom, dels för att den verkade trivas helt okej och dels för att det löper en mycket större risk att saker som står på balkongen inte blir vattnade. Tomater blir det många, inte stora, men många.

Skördetid innebär väl ofta just det, att det blir mycket av någonting. Det är ju en stor fördel för alla oss trädgårdslösa. Det innebär att vi utöver de fina ekolådangrönsakerna fått ett ordentligt gäng rödbetor från E:s föräldrar, hallon från M&P:s kollonilott, squash som de odlat på landet och plommon från deras goda vänner med villaträdgård. Inte dumt alls... Dessutom trillar det in några burkar med förädlade bär och kantarellförrådet håller på att fyllas upp igen. (kantareller och hallon har jag iaf plockat själv)

Plommonen står för dagens hit (det ryktas att det här åtminstone ibland är en matblogg...). Jag lever enligt konceptet att det mesta går att blanda i en ugnspannkaka. Så efter kvällens palsternackssoppa (som var typ som det här receptet men med rostade pinjenötter istället för brödtärningar) med smördegsoststänger blev det ugnspannkaka med plommon. Jag klyftade plommonen och la i formen innan jag hällde på smeten och gräddade sen som vanligt. Både snyggt och gott blev det. Plommonen är goda som de är, men blir verkligen inte sämre av en sväng i ugnen! Vad har ni för pannkaksfavoriter? Och varför är det så gott att dricka mjölk till pannkaka?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0