Balkongodlingar

Kryddlådan på balkongen lever sitt eget liv och det är ganska intensivt. Innvånarna är en franska dragon som överlevde från förra året, rosmarin som jag köpt på ikea, dill och kruspersilja som är uppdrivna från frö samt timjan, citronmeliss, gräslök, mynta och koriander från kryddisken på maxi för en månad sedan eller kanske snarare två. För att toppa detta har jag petat ner några luktärtor (som jag glömde bort att lägga i blöt först) i bakkant på den kanske 0,8 * 0,3 meter stora lådan. I fjol hade vi en salvia som tog över alltihop så någon sådan blev det inte i år... Det verkar finnas andra spekulanter på detta i år.

Egentligen trivs allt alldeles utmärkt (över förväntan jag valde ju snålvägen när jag köpte plantorna), möjligen att gräslöken känner sig lite hårt åtgången. Årets rookie är hur som helst myntan. Det var en ynklig liten kylskåpsplanta som jag petade ner och nu är den över halva lådan, i stark kamp med koriandern... Så nu är frågan: Vad gör man med mynta? Glada tips för de andra kryddkamraterna mottas också tacksamt då de växer snabbare än vi hinner komma ihåg att skörda. Vet inte varför det inte blev någon basilika, hittar jag lite överblivet utrymme ska jag skaffa en sådan också, det är ju egentligen godast.

Utöver detta utgörs köksträdgården av en kruka med sallad ute och tomat-, paprika- och chiliplantor som fortfarande bor kvar inne. Nu verkar ju värmen vara på gång så de ska nog snart få ta sig ut. Tomat och chili har jag drivit från frö, paprikaplantan är också från frö, men är uppdriven hos svärföräldrarna. Spännande att se vad som hinner bära frukt... Chilin (och kanske paprikan?) räknar jag med att man kan ha kvar i fönstret om inte sommarn blir tillräckligt bra. Tomat köpte jag den sort som verkade allra enklast (ska inte tjuvas) och med minst tomater (så att de ska ha en chans att mogna), ampeltomat hette den tror jag bestämt.

Bilder får det bli en annan dag.

Kommentarer
Postat av: Olof

Mynta: stora mängder tabbouleh till sommarens grillkvällar? (då under förutsättning att även stora mängder persilja finns tillhanda) Annars är sommardrycken: äppeljuice+mynta+ramlösa en schysst törstsläckare.

2009-06-23 @ 12:23:51
URL: http://olofsnavel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0