Golonka

Under en diskussion med min gamla grundskoleklasskompis T på FB lovade jag i ett svagt ögonblick att prova på Golonka. Golonka beskrivs, enligt svenska wikipedia, som en polsk variant på fläsklägg, så varför inte tänkte jag. I utbyte lovade hon att prova på att göra seitan (som jag skrivit om tidigare). Att hitta ett recept på denna anrättning visade sig dock vara lättare sagt än gjort, inget rakt och enkelt trillade ut från google så jag lät projektet vila, tills någon gång i förra veckan då det dök upp ett golonkarelaterat meddelande i News feeden på samma FB. Herrarna I & J m.fl. (?) hade lagat rätten till en polsk kulturkväll de haft hemma. I brist på recept hade de med hjälp av bland annat en youtube-film skapat ett. Receptet publicerade J snällt som en note. Jag visade E och han köpte hela konceptet och det hela slutade med att E gjorde allt jobb medan jag jobbade i lördags och det enda jag behövde göra var att avnjuta det hela. En trevlig uppgift, för det blev riktigt gott! Lite revbensspjällskänsla och med trevliga grönsaker till. Vi kommer säkerligen att laga det igen, kul att använda fläsklägget som styckningsdetalj. Så här gjorde J och så gjorde således E också:

Golonka
Receptmakare: Johan Fagerhem

Ingredienser:
1,5 kg Fläsklägg med ben (svinstek går också bra)
2 Morötter
1 Rotselleri
1 Palsternacka
1 Gul lök
2 vitlöksklyftor
5 dl surkål
1 tärning köttbuljong
3 dl öl
l mellanstor bit ingefära
0,5 dl honung
2 lagerblad
ca 10 hela svartpepparkorn

Lägg köttet i en kastrull och fyll på med vatten och hetta upp med en tesked salt. Skumma av regelbundet tills skum slutat formas.Låt surkålen rinna av under tiden.
Skala och skär rotsakerna och lök i bitar (storlek soppa ungefär). skala vitlöksklyftorna och krossa lätt med sidan av en kniv, krossa även svartpepparkornen lätt.
lägg i grönsaker, pepparkorn och lagerplad i grytan med kött. Dra ner värmen och låt puttra i 1½ timme.

När surkålen runnit av, lägg den i en annan kastrull och fyll på med vatten så det täcker, låt koka upp snabbt och låt sedan rinna av igen.

När köttet nästan kokat klart, häll öl i en kastrull, skala och riv ner ingefäran i detta, i med honung och buljongtärning och värm upp tills allt har löst sig fint.

Täck botten av en ugnssäker form med surkålen. Lägg det kokta köttet ovanpå och sprid runt de kokade rotsakerna.
Häll på öl-skyn över hela formen.
Låt stå i ugn i 180 grader i en timme.

Servera direkt. Öl är rekommenderad måltidsdryck.


Kommentarer
Postat av: Carolina

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2012-03-18 @ 18:57:40
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Örjan Bengtsfors

Ingen Golonka utan vin!

2012-11-16 @ 12:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0