Kvällens middag: Kassler och grönsaker i ugn (6 port)

Ingredienser:
500 gram
kassler
300 gram aubergine 1 ganska liten
1 st gul lök
6 st champinjoner
2 st tomat
2 st paprika grön, gul eller röd
0.75 dl chilisås
1 dl matlagningsvin vitt
1.25 dl matlagningsgrädde 15 % fett
30 gram ost 28 % fett riven

Gör så här:

Skiva kasslern, alla grönsaker och svampen. Varva i en smord ungsform (tänk ungsstekt falukorv fast det inte sitter ihop i botten). Blanda chilisås, vin (jag använde en skvätt ur en gammal box) och matlagning

sgrädde och häll över grönsakerna och kasslern. Toppa med lite riven ost. 200 grader i ugnen ungefär så lång tid som det tar att koka ris som med fördel kan serveras till.

Egentligen är det inte särskilt noga med vilka grönsaker (jag tror t.ex. att squash är t.

o.m. bättre än aubergine) man tar, men det är trevligt med mycket grönsaker. Grädde-vinbalndningen kan man säkerligen smaksätta med något annat man tål/har hemma/är sugen på. Jag tror färska örter och vitlök är en bra kombo, fransk senap skulle också smaka bra. Formen på receptet bygger på den jag la in på viktklubb. (Med en portion ris till blir det ca 350 kcal, så det blir någon slags efterrätt här senare också...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0