Veckan hittills i övrigt

Har ju inte riktigt lyckats hålla bloggen uppdaterad, men jag tror att jag börjar komma in i det. Här blir det ett litet sammandrag av det matnyttiga som hänt sen i lördags:

Igår var kväll var A här. Vi hade tänkt skriva en väldigt gammal rapport, men viktiga delar hade gömt sig under hennes flytt i sommar, så vi fick en skön kväll med god mat och prat. E anslöt när han kom hem.

Till middag (som jag glömde fota) åt vi köttfärsbiffar med ungsgrönsaker.
Grönsakerna gjorde jag (A la allt i fina rader!) så här: Skivade en stor squash, 4 tomater och 6 potatisar och varvade allt detta i en ugnsform. Pressade vitlök och strödde färska örter över, samt hällde på en ordentlig skvätt vitt vin (en gammal bib som inte är riktigt god att drick längre som nu tjänstgör som matlagningsvin). In med allt i ugnen på 225 gr i kanske 45 min. Stack med potatisstickan för att kolla att allt var mjukt och strödde över lite flingsalt innan serveringen.

Köttfärsbiffarna gjorde jag såhär: Blandade 400 g nötfärs (vi brukar köpa storpack och frysa in i ungefär 200g-påsar, lagom till 2 portioner biffar av något slag eller fler portioner köttfärssås t.ex.) med hackade soltorkade tomater, hackade svarta oliver, en liten finhackad gul lök, salt, peppar och färsk timjan. Formade sen dessa till små avlånga ägg (järpar kanske är rätt ord) med hjälp av en vanlig sked och handen. Stekt på medeltemperatur i lite smör i pannan.  Till detta serverade vi ajvar relish.

Kvällens middag (sista onsdagsmiddagen hemma för mig innan höstlovet, nästa vecka drar scouterna igång igen) var mycket snabb och enkel; stekt tonfisk och wokade grönsaker. Hittade djupfryst tonfisk (ja, jag vet att den är rödlistad) i portionsbitar till bra pris någon gång i somras. Dessa har vi ätit av nu några gånger (sista idag). Tonfisken steker E i grillpannan med olja och kryddor, idag salt och peppar, tidigare även chili och vitlök. Den ska ha en ordentlig kärna kvar, annars blir det torrt och trist. Sen kör vi en ordentlig hög med djupfrysta wokgrönsaker i pannan och kryddar även dem lite. Serveras med lite japansk soja. Utmärkt. Man kan självklart ha ris eller nudlar eller något sånt till också. Vi fick fruktsallad (med nötter) som förstärkning istället. Otippat med fruktsallad va? ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0