Veckomatlista vecka 1 2010

Egen Bibimbamp
Upprinnelsen till denna rätt var ett gammalt huvud med salladskål som bott i kylen länge. Av den gjorde E en förenklad kimchi och sen följde vi de allmänna instruktionerna på den mycket fina hemsidan www.kimchi.se och resultatet blev, trots att vi inte fick tag på rätt chilipasta, alldeles utmärkt. Kommer garanterat att lagas igen!

Stenbakad pizza med rödkålssallad
Det blev ett första test med bakstenen jag fick i julklapp, himla fina pizzor blev det på den. Julskinka och rödkålssallad kanske vitnade om den nyss passerade julen, men vad gjorde det. Risken är överhängande att det blir pizza ofta framöver...

Ljummen sallad med brysselkål
Blev utmärkt gott och fick mig dessutom att få ändan ur och köpa ett paket quinoa igen, det var ett tag sen

Spagetti med grönkålspesto
Lika lätt som det låter. Efter att ha surfat runt lite bestämde jag mig ändå för att göra på mitt eget sätt. Jag repade grönkålen och förvällde den lätt. Därefter stoppades den i matberedaren tillsammans med pinjenötter (hade glömt att vi hade hemma), hasselnötter (för att dryga ut, plan b hade varit solrosfrön - borde väl funka för allergiker!?), vitlök och parmesan (den var på väg att lämna kylskåpet på egen hand, men kunde hindras och skäras rent) och hackades ordentligt smått. Därefter tillsatte jag rapsolja (finsorten!) till lagom pestoig konsistens. Nykokt pasta till!

Fiskburgare m ungsrostade grönsaker och någon slags sås
Fiskburgare mixade jag, ganska snabbt i matberedaren, ungefär som jag brukar på små laxkrafs-bitar från gravningen före jul, en hajmalfilé, ett ägg & en skvätt grädde. Kryddade med salt och med det vi tror är fiskkryddan av de olika kryddorna som svågern & svägerskan gav oss efter en Istanbulresa i fjol. Steker sen sånna på medelvärme tills de stannar och får fin färg. De ungsrostade grönsakerna blev ett gäng halvledsna betor av olika slag som hängt mer eller mindre länge i kylen, morot och rotpersilja. För att vi inte skulle behöva ha någon kållös måltid så toppade vi det hela med varsinn rejäl sked med grönkålspesto. Gott!

Om det är klimatsmart eller korkat att äta kål alla veckans dagar låter jag vara osagt, men med sådan variation blev det faktiskt nästan inte ens tjatigt...


Kommentarer
Postat av: Olof

Testa att göra riktig (dvs ej förenklad) kimchi någon gång. Mycket gott och ganska enkelt. Det enda man får stå ut med är att lägenheten luktar kål, chili och fisksås i några dagar medan kålen syras.

2010-01-30 @ 11:34:45
URL: http://olofsnavel.blogspot.com
Postat av: Sara

Solrosfrön (gärna rostade, men det är absolut inte nödvändigt) är finfint i pesto för nötallergiker! :) Om vi nån gång råkar ha grönkål hemma ska jag absolut testa din pesto!



Är nyfiken på bakstenen också, är det värt förvaringsbekymmer att införskaffa en sån? Vi ääälskar ju pizza. Och att baka för övrigt också för den delen...

2010-02-01 @ 13:51:28
URL: http://www.lillasara.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0